Blogy

Český soccer vs. americký baseball? Vítězí marketing

Václav Hanzlík | 15.10.2015
20150831_201025.jpg foto: Václav Hanzlík

Během třítýdenní zářijové cesty po USA jsem nemohl vynechat návštěvu jednoho z nejpopulárnějších zámořských sportů – baseballu. K mému štěstí v Bostonu, kde jsme strávili několik dní,  proti tamním Red Sox zrovna hostovali mí oblíbení a slavní NY Yankees. Vstupenku do slavného Fenway Parku jsme si s přáteli zarezervovali již s předstihem, tedy ještě před cestou za oceán. Zaplatili kartou a vytiskli v pohodlí domova.

Zajímala mě nejen hra samotná, ale vše okolo velmi sledovaného sportovního eventu. Prvním plusovým bodem bylo právě pořízení vstupenek – bez front a dost rychle. Stejně pohodlně jsme se dostali i na stadion, který byl již hodinu před úvodním nadhozem obsypán fanoušky. Usrkávali pivo a colu z obřího kelímku (můžete si jej nechat třikrát doplnit zdarma), probírali stánky se suvenýry a dokonce si za tři dolary mohli hodit šlehačkovým dortem na fanouška oblečeného do soupeřova dresu. Prostě „Pie the Yankee“.

Stánek s občerstvením nabízel klasiku – hot dog, pizzu, popcorn, cukrovou vatu a sladký skořicový koláč. Třetinka piva bratru za devět dolarů, tedy přes dvě stovky. A doplňovat kelímek jako u sladké coly nešlo. Neodolali jsme a místní Bud Light ochutnali, nebylo vůbec špatné.

Samotný baseballový zápas nás trochu zklamal. Příliš vzruchu nepřinesl. Ani diváci se nepředháněli ve fandění. Rachot nastal jen v případě odpálení homerunu (2x) či vyoutování soupeře. A taky se bučelo při představování soupeře na Alexe Rodrigueze. Asi nejznámějšího hráče, který však v minulosti dopingově hřešil.

Fanoušci si ale čtyřhodinové střetnutí užívali po svém. Debatovali s přáteli, občas zakřičeli „Go – Sox- Go“ a vypadali prostě happy. To, že se na hřišti před nimi, alespoň dle mého soudu nic zázračného nedělo, jim vůbec nevadilo. Klábosili, klidně si na půl hodinky odskočili ke stánkům a zase se vrátili na svá místa. O krátkých přestávkách se tleskalo výhercům soutěže, válečnému veteránovi, při hymně všichni zpívali a drželi se za srdce, nechybělo ani požádání o ruku v přímém přenosu. A nosiči všeho možného nestíhali zásobovat žíznivé a hladové krky.

Prostě show se vším všudy, která vydělává neuvěřitelnou kopici dolarů. Ale nijak laciná. Všechno do detailu propracované, poutové a perfektně sestřihané videospoty, chytlavé hity, perfektní doprovodný program. Fanoušek se prostě cítí dobře opečovávaný, baví se a v takovém rozpoložení rád utrácí. Tak vypadá profesionální marketing v akci. Řada fotbalových klubů u nás v čele se Plzní, Spartou a Slavií udělala v posledních letech na tomto poli obrovský kus práce, stále se však servis pro fanoušky může zlepšovat. Baseball v USA je toho důkazem.

 

P.S. Kromě piva jsem ochutnal i pizzu a koláč. Darovali mi jej fanoušci z předchozí řady. Už jim na něj nezbylo místo, tak se otočili a nabídli, zda nechci ochutnat. A to jsme se viděli poprvé v životě.